Fenomén bez realitky

Proč je prodej bez realitky v České republice tak oblíbený? Co napomáhá tomuto trendu? Dozvíte se v dnešním článku!

S nebo bez? To je velmi důležitá a častá otázka, kterou si klade většina lidí, kteří prodávají svůj byt či dům. Dnešní on-line svět nabízí spoustu možností, a na trhu nemovitostí se tak pohybuje nespočet realitních kanceláří, ale také i servery, které prosazují prodej či pronájem bez realitní kanceláře. Prezentují se jako záchranný kruh hozený na rozbouřené moře realitního trhu. Vždyť prodat a pronajmout přece zvládne každý sám i bez realitky. Nebo ne?

Nutno říci, že ať už se jedná o služby pronájmu či prodeje nemovitosti bez realitní kanceláře, anebo s realitní kanceláři, všechny tyto služby mají své místo na trhu. Děsivé je však tvrzení, že prodejem svépomocí klient zaručeně ušetří. 

Dle statistik v České republice většina lidí preferuje pronájem či prodej nemovitosti právě bez pomoci realitní kanceláře, a to většinou z přesvědčení, že ušetří. To je pochopitelné. Velká část prodávajících si však není plně vědoma rizik, která mohou nastat v případě prodeje, a že se nejedná o jednoduchý proces, pokud člověk není odborníkem v oboru stavebnictví, práva, ekonomie a marketingu. A tady je právě háček českého trhu. Skutečnými odborníky ve výše uvedených oborech často nejsou ani sami realitní makléři. Proto vzniká potřeba velké skupiny lidí, řešit prodej nemovitosti svépomocí. Vždyť u nás se přece všechno vždycky dělalo doma ... na koleni ... tak nějak tím "selským rozumem". Tak proč dávat někomu 4, 5, 6 nebo třeba 7 % z kupní ceny?

Ceny služeb realitních kanceláří se zdají na první pohled vysoké – vždyť co je přece na tom byt vyfotit na mobil či foťák, vystavit inzerát na internet a pak už jen čekat, kolik zájemců se ozve. Opak je pravdou, do nákladů zde vstupují náklady za inzerci, v případě kvalitních realitních kanceláří náklady na fotografie, videoprohlídku, profesionální tiskoviny a celá řada dalších prvků. Vedle toho prodej nemovitosti svépomocí stojí také značné množství peněz. Prodej svépomocí už dávno není to, co býval. Drtivá většina portálů si za inzerci nemovitosti účtuje nemalé poplatky, zvlášť, pokud jste soukromý inzerent. Například největší realitní server v ČR Sreality.cz si účtují 60 Kč za inzerát a den. Každé samostatné topování stojí dalších 60 Kč. Největší český portál pro soukromé inzerenty pak nabízí službu fotografování. Za poplatek v řádu tisíců korun získáte několik fotografií Vaší nemovitosti. Prodávající, který se snaží na prodeji ušetřit se samozřejmě vždy snaží minimalizovat náklady a proto fotografie nebudou tak kvalitní, jak by mohly být. To vede k malému počtu zájemců, protože co si budeme povídat? Kvalitní fotky nemovitosti prodávají.

Inzerce nemovitosti již dávno není jen o tom vytvořit inzerát, pověsit jej na internet a čekat co se bude dít. V dnešní době je zcela nezbytné zájemce o bydlení aktivně vyhledávat a pracovat s nimi. A ano, i v době, kdy je přetlak poptávky nad nabídkou je třeba aktivně vyhledávat. Cílem by přece nemělo být prodat nemovitost co nejdříve, ale prodat nemovitost za nejvyšší cenu. A toho lze dosáhnout jedině pokud je o ni velký zájem. Skutečně velký zájem. A skutečně velkého zájmu lze dosáhnout jen velmi intenzivní inzercí a kvalitní prezentací.

I pokud se prodávajícímu podaří svépomocí získat velké množství zájemců, kteří si ozvali a domluvili se na prohlídce, nemá vyhráno. Každá prohlídka znamená cestu k nemovitosti, prezentaci, a to zabírá hodně času. Nehledě na to, že většina prodávajících si sama pro prodej nevytváří prezentační materiály a pokud má zájemce více prohlídek v jeden den, často zapomene, kde byl a rychle ztratí zájem. Průměrná "životnost" zájemceo koupi je několik dnů, u pronájmů dokonce jen několik málo hodin. Zkuste si vyvěsit byt na internet a odjet s rodinou na týden na dovolenou.

V další fázi následuje vyjednávání o ceně a administrativa. Při prodeji svépomocí si tyto záležitosti zařizuje prodávající či pronajímatel sám a šance, že se to podaří napoprvé se blíží k nule. Pokud se zájemce rozhodne ke koupi či pronájmu, čeká prodávajícího či pronajímatele proces vytvoření kupní či nájemní smlouvy. Tento krok se snaží řada portálů obejít tím, že nabízí vzory smluv ke stažení. Vzory smluv stojí od 500 do 10 000 Kč a stále se jedná pouze o VZORY.

Ve finále se tedy ukazuje, že bezrealitky.cz a další portály fungují jako maskovaná realitní kancelář. Jak již zmínil generální ředitel realitní společnosti Gaute Radovan Hlavinka. „Jde vlastně o skrytou realitní kancelář. Inzerují nemovitost, nabízejí následné služby a právní servis. Tedy to, co realitní kancelář.”

„Jde vlastně o skrytou realitní kancelář. Inzerují nemovitost, nabízejí následné služby a právní servis. Tedy to, co realitní kancelář.”

Faktem je, že cena služeb realitní kanceláře, která se zpravida pohybuje v řádu 3-7 % z ceny nemovitosti je prostě výdaj jako každý jiný. Proti každému výdaji by však měl přijít patřičný příjem. Důvodem, proč jsem se začal věnovat realitám, byla velmi špatná zkušenost s realitními makléři v Česku. Představa, že zaplatím 5 % z kupní ceny a výměnou za to dostanu kupní smlouvu, vklad na katastr, fotky z telefonu a tříměsíční inzerci nebyla vůbec sexy. Pokud se rozhodnete využít služeb realitního profesionála, pak za provizi 3-7 % požadujte profesionální fotografie, luxusní tiskoviny a videoprohlídku. Spolehlivý partner Vám natočí 360° videoprohlídku, nalétá nemovitost dronem, vytvoří webové stránky pro prodej nemovitosti nebo připraví prezentaci s pomocí virtuální reality. A k čemu to všechno? Dobrá prezentace dokáže prodat nemovitost i o 20 % dráž.

Otázkou je, kolik realitních makléřů v České republice dokáže tyto služby opravdu nabídnout. Zvládnout vše výše uvedené chce pořádnou dávku trpělivosti a mnoho zkušeností. A mají je čeští prodávající a realitní makléři? Jaký je Váš názor na fenomén "bez realitky"?

Tento článek pro Vás připravil/a

Radim Kučera
CEO & Investiční realitní makléř

737 963 757
radim.kucera@r21.cz

Přidáno dne 22. 11. 2018