Provize realitní kanceláře (provize RK) – kolik to je a kdo ji platí?

A především za co? Jak poznáte, že se Vás realitka nesnaží ošidit a naúčtovat si přehnaně vysokou provizi? Provize a odměny realitek přehledně a jasně:

Provize RK – Kolik činí?

Kolik si vlastně realitní kanceláře a realitní agentury účtují za svoji činnost? Rozsah může být různý a různě odstupňovaný, podívejme se tedy na nejčasnější způsoby, jakým realitní makléři stanovují výši svých provizí.

1. Procento z kupní ceny

Nejčastěji využívanou cestou, jak makléři stanovují svou odměnu, je procentem z kupní ceny. Rozsah ceny se zpravidla pohybuje mezi 3–6 % bez DPH z kupní ceny. Když tedy přičteme ještě DPH v jeho aktuální sazbě 21 %, je odměna realitních kanceláří v průměru 3,63–7,26 % vč. DPH z kupní ceny. Konkrétní procentuální sazba závisí na lokalitě, ve které se nemovitost nachází, a zejména na její ceně a očekávaném množství práce, kterou makléř bude v rámci zakázky vykonávat. Čím vyšší cena, tím méně procent. Zpravidla platí, že čím vyšší cenu prodávaná nemovitost má, tím méně procent bude činit provize z jejího prodeje. Vše je však předmětem dohody mezi prodávajícím a realitním zprostředkovatelem.

2. Procento z kupní ceny a bonus při prodeji nad stanovenou hranici

Cesta, kterou razí část realitních makléřů a která může sloužit jako dodatečná motivace nad rámec základní procentuální odměny. Prodávající se s makléřem dohodne, že hraniční je cena 4 miliony korun. Jakákoliv částka nad tuto hranici, o kterou makléř při prodeji navýší cenu, bude rozdělena mezi prodávajícího a makléře v předem stanoveném poměru. Například 50-50. Příklad: Makléř s prodávajícím se dohodnou na provizi ve výši 5 % vč. DPH a 50% bonusu v případě prodeje nemovitosti za cenu převyšující 5 000 000 Kč. Makléř zobchoduje nemovitost za 5 300 000 Kč: Jeho odměna činí 5 % z 5 000 000 Kč (tedy 250 000 Kč) + bonus 50 % z 300 000 Kč (tedy 150 000 Kč). Celková odměna makléře v tomto případě činí 400 000 Kč vč. DPH.

3. Fixní částka

Způsob stanovení odměny zejména pokud se jedná o nemovitost s hodnotou do 1 milionu korun. Procentuální stanovení odměny by v takových případech způsobovalo velké výkyvy mezi cenou služeb pro jednotlivé klienty a bylo nejasné. Zpravidla je stanovena jasná fixní částka, za kterou kancelář své služby poskytuje. Tato fixní částka se může pohybovat mezi 30 000 a 100 000 Kč bez DPH. Poslední z uvedených způsobů se tedy může jevit pro klienta jako nejvýhodnější. Vždyť provize pouhých 30 000 Kč bez DPH je téměř zanedbatelná oproti 400 000 Kč zmiňovaným v předchozím případu. Málo klientů si ale uvědomuje, jakou motivaci prodat za co nejvyšší cenu v tomto případě makléř má. Žádnou. Pokud je odměna stanovena pevnou částkou, může být makléři vlastně jedno, zda nemovitost prodá za cenu 2 000 000 Kč nebo 3 000 000 Kč. Jeho odměna bude v obou případech uplně stejná.

Který z uvedených způsobů je správný?

Všechny i žádný. Každý z uvedených způsobů bývá používán v jiné situaci. Časté jsou i jejich kombinace – např. provize stanovená ve výši 5 % vč. DPH z kupní ceny, minimálně však 50 000 Kč vč. DPH. Neexistuje správná výše provize, nicméně existuje doporučení České komory realitních kanceláří, která makléřům doporučuje používat provizní sazby mezi 3 a 7 % bez DPH s minimální hranicí 35 000 Kč bez DPH.

Jaká je provize RK při pronájmu nemovitosti?

Při pronájmu může být provize opět určena výpočtem, a to zpravidla ve výši 1-2násobku měsíčního nájemného bez DPH. Pokud tedy pronajímatel pronajímá nemovitost za 15 000 Kč / měs. + energie, může provize činit 15-30 000 Kč bez DPH.

Kdo platí provizi realitní kanceláře?

Ožehavé téma… zvláště pak na Moravě, kde si některé realitní kanceláře zvykly poskytovat své služby pro prodávající a pronajímatele „zdarma“, čímž zásadně křiví tržní prostředí. Služby samozřejmě nejsou zdarma, na konci je vždy jedinec, který za ně musí zaplatit. Kdo to je? 

Jižní Morava

Zvyklostí na jižní Moravě je, že provizi RK platí kupující (potažmo nájemce v případě, že jde o pronájem). Ve většině případů tak v inzerci naleznete cenu zapsanou tímto způsobem:

3 700 000 Kč + provize RK + daň z nabytí

Tento vzorec je nejen nečitelný, protože běžný zákazník neví, jaká je celková cena za nemovitost – provize RK totiž může být, jak už jsme si řekli, různě vysoká. Naštěstí se čím dál častěji objevují realitní kanceláře, které respektují nastavení provizí, které je běžné všude jinde na světě. Alespoň u prodejních zakázek.

Pronájmy

U pronájmů situace zdaleka tak růžová není. Jen zřídka kdy najdete realitní kancelář, která je schopna si vyjednat provizi s majitelem nemovitosti, a tak je více než 95 % nabídek rezidenčních nemovitostí v inzerci označena magickými slůvky:

11 000 Kč + zálohy na energie a služby + kauce + provize RK

Věříme, že se nám tento model podaří do budoucna změnit. Všechny prodeje a drtivou většinu pronájmů Realitní agentury R21 totiž inzerujeme vč. provize, tak aby kupující či nájemce přesně znal veškeré platební podmínky předem.

Zbytek světa

Všude jinde, kromě jižní Moravy a několika málo dalších výjimek, je vždy inzerována kupní cena včetně provize realitní kanceláře. To je jediný a správný model. Služby totiž vždy musí platit ten, kdo si je objednal. 

Kombinace? Také varianta.

Existují realitní kanceláře, které své služby nabízí za úplatu obou stran. Model je pak zpravidla nastaven tak, že prodávající hradí 2/3 provize a kupující zbývající 1/3 provize. Tento model vychází z množství práce vykonané ze strany realitního makléře pro každou ze smluvních stran. 

Co za provizi dostanu?

Ponechme stranou diskuse o tom, jaká je správná výše provize, ale zaměřme se na to, co je anebo by alespoň mělo být součástí provize.

1. Služby interiérové designérky

  • Běžně na trhu: Ne
  • Při spolupráci s Realitní agenturou R21: Ano

Každý interiér je specifický a vyžaduje osobitý přístup. Proto vždy nemovitost procházíme s interiérovou designérkou, která vytvoří kompletní manuál pro přípravu nemovitosti na focení.

2. Homestaging

  • Běžně na trhu: Výjimečně
  • Při spolupráci s Realitní agenturou R21: Ano

Málokterá realitní kancelář má své vlastní dekorační předměty a vybavení, kterými může nemovitost dovybavit. Vždy zjišťujte, zda Vámi vybraný realitní makléř dané služby nabízí.

3. Nafocení nemovitosti

  • Běžně na trhu: Ano, zpravidla fotí realitní makléř mobilním telefonem, v lepších případech digitální zrcadlovkou.
  • Při spolupráci s Realitní agenturou R21: Ano, vždy fotí profesionální fotograf.

Fotky prodávají, to je jasná věc. Pokud Vám realitní kancelář nabízí nafocení nemovitosti, ptejte se jakým způsobem makléř zajistí pořízení fotografií nemovitosti.

4. Natočení videoprohlídky

  • Běžně na trhu: Výjimečně, většinou formou krátkého videa bez živých vstupů či komentáře.
  • Při spolupráci s Realitní agenturou R21: U každé prodejní zakázky formou komentované prohlídky s makléřem, herci či modelkami.

Video zvyšuje podle našich zkušeností zájem o nemovitost až o 500 %, nenechte si tuto příležitost utéci. Pokud se realitní kancelář chlubí tvorbou videa, chtějte vidět ukázky. V kvalitě videí totiž může být propastný rozdíl. Podívejte se například na naše nejnovější: 

5. Natočení 360° videoprohlídky

  • Běžně na trhu: Ne
  • Při spolupráci s Realitní agenturou R21: Ano, pokud se hodí pro danou nemovitost.    

6. Tvorba půdorysu nemovitosti

  • Běžně na trhu: Většinou ano
  • Při spolupráci s Realitní agenturou R21: Ano

7. Prezentace pomocí virtuální reality

  • Běžně na trhu: Ne
  • Při spolupráci s Realitní agenturou R21: Ano, zejména u developerských projektů.

Už Vás někdy někdo nechal vybrat si obklady a dekor interiéru pomocí virtuální reality? Tak si představte, že by to udělal. Láska na první pohled. I takovéto maličkosti prodávají.

8. Nalétání dronem

  • Běžně na trhu: Výjimečně, zpravidla létá realitní makléř "načerno".
  • Při spolupráci s Realitní agenturou R21: Ano, vždy létá profesionální pilot s licencí pro výkon leteckých prací, nezbytnými povoleními a pojištěním. 

Záběry z dronu dají zájemci lepší představu o tom, jakou nemovitost si kupuje – dokáže si tak snadno představit prostor a okolí, což je pro většinu lidí nezbytné.

9. Příprava rezervační smlouvy a kupní smlouvy

  • Běžně na trhu: Ano
  • Při spolupráci s Realitní agenturou R21: Ano

Právní servis bývá standardem. Trvejte však na ověřené advokátní kanceláři, která Vaši dokumentaci připraví.

10. Advokátní úschova

  • Běžně na trhu: Obvykle za příplatek, jinak pouze realitní úschova.
  • Při spolupráci s Realitní agenturou R21: Ano

Realitní kanceláře Vám obvykle nabídnou úschovu na svých účtech zdarma a jiné formy úschovy za poplatek. Zvažte, zda pro transakci nevyužít ověřeného advokáta. 

11. Návrh na vklad do KN

  • Běžně na trhu: Obvykle za příplatek
  • Při spolupráci s Realitní agenturou R21: Ano

Od 1. 1. 2020 byl poplatek za návrh na vklad do katastru nemovitostí zvýšen z původních 1000 Kč na 2000 Kč.

12. Webové stránky nemovitosti

  • Běžně na trhu: Výjimečně
  • Při spolupráci s Realitní agenturou R21: Ano, pokud se hodí pro danou nemovitost.

Unikátní nemovitosti si zaslouží unikátní prezentaci. Pokud prodáváte něco neobvyklého, chtějte prezentaci na úrovni. Třeba pomocí individuálních webových stránek, které Vám přinesou návštěvnost a seznámí zájemce s klíčovými benefity nemovitosti. Jako třeba www.mlyncernahora.cz

13. Inzerce na realitních portálech

  • Běžně na trhu: Ano
  • Při spolupráci s Realitní agenturou R21: Ano

Chtějte vědět, kde všude realitní kancelář inzeruje – je uplně jedno, zda je portálů 5 či 50. Zásadní je, zda realitní kancelář inzeruje na největších portálech jako jsou Sreality.cz, reality.idnes.cz, Bazoš.cz a další.

14. Placená inzerce na Facebooku a Youtube

  • Běžně na trhu: Výjimečně
  • Při spolupráci s Realitní agenturou R21: Ano

Pokud se makléř chlubí inzercí na Facebooku, chtějte vědět s jakým rozpočtem pracuje. Pokud se na Vás bude jen nechápavě dívat, je jasné, že pro inzerci prostě sdílí příspěvek na svoji zeď, což Vaší zakázce nijak nepomůže. Přirozený dosah příspěvků na Facebooku je totiž asi 5 % publika. Zbývajících 95 % (Facebookem náhodně vybraných) lidí Váš inzerát nikdy neuvidí.

15. Outdoorová reklama

  • Běžně na trhu: Obvykle ano
  • Při spolupráci s Realitní agenturou R21: Ano

Bannery, billboardy, letáky a jiné formy outdoorové reklamy významně pomohou zvýšit zájem o Vaši nemovitost.

16. Zprostředkování služeb daňového poradce

  • Běžně na trhu: Obvykle za příplatek
  • Při spolupráci s Realitní agenturou R21: Ano, hodinová konzultace v ceně provize

Daňové otázky je důležité řešit s odborníkem - nepodceňujte tento aspekt.

Jak vidíte, rozdíly v kvalitě nabízených služeb za stejnou cenu mohou být propastné. Před prodejem nemovitosti vždy vyzjišťujte jaké služby Vám realitní kancelář může nabídnout nad rámec toho, co je obvyklé. V čem se liší. V čem je nejlepší. Jedině tak totiž získáte největší množství zájemců a nejvyšší možnou cenu za Vaši nemovitost.

Tento článek pro Vás připravil/a

Radim Kučera
CEO & Investiční realitní makléř

737 963 757
radim.kucera@r21.cz

Přidáno dne 27. 01. 2020