Realitní marketing 2020 - jak inzerovat a prodat nemovitost

Líbivá hesla stylu „Inzerujeme na 40 realitních portálech“ už dávno nestačí k tomu, aby člověk prodal nemovitost. Pokud chcete prodat za co nejvíce nebo co možná nejrychleji, pak existuje jen jediná cesta: Oslovit co nejvíce RELEVANTNÍCH zájemců! Jak na to?

Cílová skupina

Žijeme v divoké době, kde marketing hraje hlavní roli v každodenním životě každého z nás. Vědci zjistili, že na průměrného člověka působí denně 250–3000 reklamních sdělení. (zdroj: ČRo Radiožurnál) Jak tedy v tomto reklamním chaosu prorazit a nabídnout svoji nemovitost těm, kteří o ni skutečně mají zájem?

První otázku, kterou je nutné si zodpovědět před tím, než se pustíte do jakýchkoliv dalších aktivit je: Kdo je moje cílová skupina? Prodávám rodinný dům na vesnici, poblíž většího města? Pak mou cílovou skupinou může být mladá rodina s dětmi stěhující se z bytu do domu se zahradou. Chystám se nabídnout honosnou prvorepublikovou vilu ve vyhlášené čtvrti města? Mou cílovou skupinu patrně budou tvořit špičkoví manažeři, lékaři a právníci či podnikatelé. Definovanou cílovou skupinu je nutné mít na mysli v průběhu celého procesu realitního marketingu – nebylo by totiž vhodné padesátiletému manažerovi v inzerátu tykat nebo skupině studentů představovat výhody hydraulické nakládací plošiny. 

Když tedy máme definovanou cílovou skupinu, můžeme se pustit do inzerce. Avšak né tak rychle…

Inzerce na realitních portálech

Inzerce na realitních portálech už dávno není, co bývala. Konkurence je čím dál kreativnější a napsat chytlavý inzerát do inzerce dá opravdu zabrat. Prvním, tím nejdůležitějším, krokem jsou hezké fotky. Světlé, profesionální fotky, které dodají inzerátu tu správnou šťávu.

Fotografie nemovitostí

Fotografie nemovitosti od realitní kanceláře - realitní marketing

Fotografie mlýna z 15. století od realitní kanceláře - realitní makreting 2020

Fotografie nemovitosti od realitní kanceláře

Fotky musí být focené širokým objektivem, upravené a musí zvát zájemce dál. Každý snímek by měl vzbuzovat v zájemci pocit, že tohle je to pravé. Jedině tak totiž pokročí ke kroku 2 a tím je videoprohlídka. 

Profesionální videoprohlídka

Videoprohlídka je bezesporu naprosto klíčový způsob inzerce nemovitostí. Ukazuje se, že inzeráty s videoprohlídkou mají až o 1900 % vyšší návštěvnost než inzeráty bez videoprohlídky. A jak by mělo takové video vypadat? Jediná správná cesta neexistuje, ale my se držíme následujících pravidel, která jsme si definovali:

  1. Ve videoprohlídkách musí vždy, pokud je to možné, vystupovat reální lidé přímo na místě samotném. Klíčování pozadí, dodatečné nahrávání audia a další prvky nepůsobí profesionálně a v konečném důsledku odlákávají pozornost od prezentované nemovitosti.
  2. Videoprohlídka musí být jasná, stručná a srozumitelná. Málo kdy se vyplatí dělat videoprohlídku delší než 2 minuty.
  3. Videoprohlídku musí vždy tvořit profesionální kameraman a střihač. Stejně jako fotky nefotíme na telefon, ale špičkovou nejnovější fototechnikou, ani něco tak důležitého jako je videoprezentace nemovitosti bychom si nedovolili tvořit na koleni v kanceláři. Spolupracujeme s profesionálními týmy kameramanů a střihačů, aby výsledek byl opravdu perfektní. A je? Posuďte sami:

Když divák s napětím zhlédl i celou videoprohlídku, zbývá dokončit toto mistrovské dílo špičkově napsaným textem v inzerátu. My pro tuto činnost využíváme služeb naší marketingové specialistky Anny, která má psaní textů v malíčku. Vřele doporučuji využívat profesionální copywritery, kteří dokáží dodat celému inzerátu i něco navíc než jen holá fakta. Cílem textu, a vlastně i pomyslným vrcholem celého inzerátu, by měl být klient, který zvedá telefon a vytáčí Vaše telefonní číslo, aby se domluvil na prohlídku. Texty ale musí být nejen gramaticky a stylisticky správné a zvát zájemce na prohlídku, ale také poskytovat dostatečné informace o nabízené nemovitosti. Porovnejte sami kvalitu následujících textů k inzerátům a zodpovězte si otázku, který z popisků by ve Vás vzbudil větší zájem. 

Porovnání inzerátů realitní kanceláře vs. Realitní agentury R21

Inzertní portály

Kde všude je v roce 2020 smysluplné řešit inzerci? Nenechte se zmást reklamními hesly à la „Inzerujeme na 40 nejnavštěvovanějších realitních portálech“. Je úplně jedno, na kolika realitních portálech realitní kancelář nemovitost inzeruje, pokud nejsou zahrnuty všechny TOP portály v Česku:

Sreality.cz

Jednoznačně největší český portál pro inzerci nemovitostí, který má k dnešnímu dni v nabídce 82 951 nemovitostí. (zdroj: Sreality.cz).
Průměrný počet návštěvníků denně: 212 000 (zdroj: netmonitor.cz, průměr září 2019)

Reality.idnes.cz 

Druhý největší český portál, který je zaměřený výhradně na inzerci nemovitostí. 
Počet nemovitostí v nabídce k dnešnímu dni: (zdroj: reality.idnes.cz
Počet návštěvníků denně: 54 000 (zdroj: netmonitor.cz, průměr září 2019)

Realitymix.cz

Počet nemovitostí v nabídce: 45295 (zdroj: realitymix.cz)

Bazoš.cz (sekce reality)

Počet inzerátů: 44 041 (zdroj: bazos.cz)
Návštěvnost: 45 607 (zdroj: netmonitor.cz, průměr září 2019)

Pokud se chystáte spolupracovat s realitní agenturou nebo realitní kanceláří, ověřte si, že skutečně inzeruje na výše uvedených portálech. Naopak inzerce na celé řadě menších je zbytečná a prostředky investované do inzerce by mohly být vynaloženy mnohem efektivněji – například na webové stránky nemovitosti.

Webové stránky nemovitosti

Výborným zdrojem zájemců o koupi nemovitosti mohou být i individuální webové stránky nemovitosti. Tato technika je obzvláště účinná, pokud nabízíte unikátní nemovitost – jako například Mlýn v Černé Hoře z 15. století. Na individuální webové stránky můžete zveřejnit fotografie, video, půdorysy, videoprohlídku a spoustu dalšího. 

Každé webové stránky však musí mít jasný cíl. Cílem webu prezentujícího nemovitost by měl být sběr kontaktů na zákazníky. Webové stránky se tedy musí všemi možnými prostředky snažit získat kontakt na zájemce nebo jej přimět k tomu, aby Vás kontaktoval sám.

Neveřejný prodej nemovitosti

Co když si však nepřejete, aby Vaše nemovitost z nějakého důvodu byla inzerována veřejně? Ať už jsou tím důvodem neshody v rodině či závistiví sousedé, každá situace má své řešení. V případě neveřejného prodeje nemovitostí hraje prim originální přístup k prodeji. My jsme v rámci neveřejného prodeje zobchodovali například Byty v Králově poli. Nachystali jsme masivní online kampaň s cílem sběru kontaktů na jednotlivé zákazníky, jejímž výsledkem bylo přibližně 400 kontaktů na relevantní zájemce za týden. Pak už zbývá jen vybrat ty pravé. Úspěch online kampaně stojí zejména na našich zkušenostech s inzercí na Facebooku.

Inzerce na Facebooku

Proč se věnovat inzerci na Faceboku? Jedná se o nejrozšířenější a nejpoužívanější sociální síť, na kterou je v Česku registrováno více než 5,2 milionu uživatelů. Více než 4 miliony z nich se pak na sociální síť přihlašují denně (zdroj: newsfeed.cz). To dává Facebooku ohromnou sílu v dosahu. Není však inzerce jako inzerce. Napsat inzerát a přidat jej na svoji zeď už jednoduše nestačí, protože Váš příspěvek bude mít jen velmi malý dosah.

Soukromé inzeráty nemovitostí na Facebooku, samoprodej nemovitosti v Tišnově, prodej bez realitky Tišnov

Dosah příspěvku na Facebooku je určován Facebookem samotným. Propracované algoritmy této společnosti rozhodují o tom, jakým uživatelům se Váš příspěvek v konečném důsledku na zdi zobrazí. Poměr uživatelů, kterým se Váš příspěvek ukáže vůči počtu uživatelů, které máte v přátelích činí asi 1:10 a den ode dne klesá. Jak z toho ven? Stačí spustit placené reklamy!

Spustit reklamy na Facebooku není v dnešní době příliš složité. Stačí mít firemní profil a můžete svůj příspěvek takzvaně „sponzorovat“, čímž zásadně zvýšíte jeho dosah. 

Sponzorovaný příspěvek na Facebooku - realitní marketing

První pravidlo inzerentů na Facebooku však zní: „nikdy nesponzoruj příspěvky“. Sponzorování příspěvků není efektivní – pro správné nastavení kampaně je nutné velmi důkladné zvážení cílové skupiny a sestavení vhodného reklamního příspěvku. Samozřejmostí je takzvané A/B testování. Tedy neustálé porovnávání několika druhů příspěvků a cílových skupin s cílem zjistit, která z nastavených kombinací funguje nejlépe a přináší největší efekt.

Placená reklama na Googlu, Seznamu a Youtube

Kromě Facebooku patří k marketingovým aktivitám v realitách v roce 2020 bezesporu i inzerce na Googlu a Seznamu. Inzerce na zmíněných platformách je samozřejmostí nejen ve vyhledávací síti (v okamžiku, kdy uživatel zadá klíčové slovo), ale také v jejich obsahové síti (v okamžiku, kdy prochází některý z partnerských webů). 

Už jste někdy klikli na Youtube na video a před jeho spuštěním se Vám zobrazila reklama? Tak přesně to je inzerce na Youtube, která je v roce 2020 nezbytná pro prodej nemovitostí. Jedná se o způsob, jak zaujmout vybranou cílovou skupinu kvalitním videem a přimět jej zhlédnout celou videoprohlídku (nebo raději její zkrácenou verzi) až do konce!

Offline inzerce

Online svět je fascinující místo plné možností, ale i běžný offline svět nám může při marketingu nemovitostí dát do rukou ohromnou sílu. Jaké aktivity se vyplatí vyvíjet? Samozřejmostí je prodejní plachta nemovitosti. Další možností je vyhlášení v místním rozhlase, využití plakátovacích ploch nebo distribuce tiskovin do schránek v okolí. Možnosti jsou prakticky neomezené.

Prohlídkový marketing a brožura nemovitosti

Brožura nemovitosti od Realitní agentury R21 - realitní marketing 2020Pokud jsme byli úspěšní, podařilo se nám získat jednotky až desítky či dokonce stovky zájemců o naši nemovitost. V tu chvíli přichází na řadu prohlídky. Aby byl výsledný efekt naprosto perfektní, rozhodně se vyplatí, aby zájemci neodešli z prohlídky s prázdnou. A né, není řeč o eurofolii, ve které najdete vytištěnou A4 stránku s černobílými fotografiemi a textem z inzerátu na internetu a vizitku na makléře. Mluvím o špičkové prezentaci, jakou si každá nemovitosti zaslouží. Tedy alespoň u nás, v Realitní agentuře R21. Ke každé prodávané nemovitosti připravujeme samostatnou brožuru prezentující celou nemovitost. Tak, aby každý zájemce spolehlivě věděl, kde byl na prohlídce. To je standard roku 2020.

A jaké další marketingové aktivity považujete za důležité v roce 2020? Podělte se s námi do komentářů!
 

Tento článek pro Vás připravil/a

Radim Kučera
CEO & Investiční realitní makléř

737 963 757
radim.kucera@r21.cz

Přidáno dne 04. 01. 2020